Synliga sökvägar i forum – Du är här:ForumVästra Sidan: Sirius BandyElitserien säsong 2020/21
eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Elitserien säsong 2020/21

Ser ju ut som att AIK, Edsbyn och Villa kommer göra upp om detta kommande säsong. SAIK och VSK smyger lite bakom. Det kan bli tätt i mitten

Och eftersom aJkå inte existerar i min bandyvärld, så är finallagen redan klara 🙂

Bollnäs har stora problem med två miljoner minus. Det visade sig även att problemen var kända redan under hösten så att skylle på Corona var nog inte helt rätt.

Kan det rent av bli konkurs?

Man undrar ju hur det egentligen ligger till i en del bandyekonomier. Elitlicensnämnden verkar ju dock blint bevilja elitlicenserna till höger och vänster. I år beviljades ju dessa, för ovanlighetens skull, rekordtidigt. Inte långt därefter uppdagades Bollnäs och Västerås miljonunderskott. ELN är ett spel för galleriet och nämndemännen här borde byta hobby för denna licens gör ju ingen direkt verkan.

Det bör dock bli tufft den kommande säsongen när eventuellt coronakrisens ekonomiska effekter gör sig påminda ännu mer. VBK gjorde nyligen ett utspel mot sin kommun om att de ville ha 200 covid-19-laxar. I den vevan kunde man också läsa om deras sillyplaner på att värva en av seriens bästa halvor. Ett VBK som för övrigt redan värvat klassanfallaren Joakim Andersson och Åbys välbetalde Bringe.

Hammarby är det stora mysteriumet just nu. Den avgående ordföranden ger sken av att ekonomin är i sin ordning och avfärdar rykten om "maktkamp", men det är ju inte utan att man misstänker det med tanke på vad den ratade tränaren sade om ordföranden när det begav sig och sportchefen är ju sonen till den ratade tränaren. Herr ordförande där twittrade privat om att Pirre var klar. Ja, det var förvisso visst en styrelsefråga att utse tränaren, men den presentationen var ju aningens speciell. Likaså undrar man ju varför de knappt har trupp till att spela sjumanna när snart halva maj har gått. Man blev ju inte mindre fundersam om Bajens framtid nu när Wikman skrev på för Tellus (före Bajen?) och tystnaden där har verkligen varit total. Men man ska ju aldrig räkna bort Ramsins gossar. Det brukar ju kunna vara lite stökigt där på söder så här års, men ändå blir det slutspel år efter år.

Samma visa för en del andra lag, så som Bollnäs. Även om de bara har några få kontrakterade så signalerar ju senaste tidens påskrifter om att de är klart slutspelsmässiga även nästa säsong. "Miljardär-Micke" som visat sig månne tro?

Pågår det verkligen ingen fuffens i Bandy-Sverige? Hur har det egentligen gått med "Snöbollseffekten" etc?

Jag hittade btw en artikel om finska Borgå Akilles som hamnade i rätten för lite "Järven"-beteenden över sina ryssar. Borgå vann förresten sitt första ligaguld på 35 år i år. Grattis till Roffe Larsson! I övrigt gör man ju, som i regel, bäst i att inte glädjas med grönfärgade lag.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/09/ryska-spelare-vistades-olagligt-i-borga-akilles-bandy-i-ratten

Tyvärr är det ju så att vi är en för liten sport, vilket gör att svågerpolitik och mygel får härska obehindrat.  Olika regler för olika lag....

Hoppas nästan på inställd elitserie 20-21 p.g.a. Corona.

Bajens ”skattjakt”... Fuck it!

Om vi ändå kunde få en klasspelare som plåster på såren?

Dom kan väl använda sin "skattjakt" till att betala sina skulder, det är väl rimligt.  Går pengarna till att köpa spelare, då tror jag fan i mig att jag skiter i bandy i fortsättningen. Brajjen borde ha fått följa sitt håkkilag, dvs till botten av seriesystemet. (Vilket iof ändå inte var rättvist, med tanke på att Leksand som gjorde samma sak, istället fick statsunderstöd)...  Och då tyckte till och med jag synd om Brajjen.

Men det är ju så.... Kungälv fick kicken.... Brajjen blev kvar...  Kan man fortsätta mygla igen, med förbundets godkännande, så kan man lika gärna lägga ner sporten. Vad jag vet så har fortfarande inte Brajjen betalt sin skuld till Uppsala kommun för gamla finalbiljetter. Nu bor jag tack o lov inte i kommunen, då hade jag klättrat på väggarna här.

@garligur Jag tror att det gjordes någon form av uppgörelse kring de 700 tkr som bajen var skyldiga. Kommunen hotade väl till och med att gå till Kronofogden edyl för att få pengarna

 

Angående detta med matcher utan publik:
Jonas "Sparris" Johansson säger att "– Jag ser den 2 januari som ett sista datum för premiären för att, tekniskt sett, få ihop en hel säsong".

En utmaning minsann. De senaste åren har Elitserien börjat i oktober och det har knappt gått att få ihop det ändå.

Jag kan tänka mig att man skjuter lite på premiären om det är så att det publik tillåts senare på året men ställ hellre in World Cup och VM för att få plats med de nationella serierna. VM uppehåll är inte något av mina favoritord.

Senarelagd premiär tycker jag är bra! Det har varit lite risk förr om åren med en alltför tidig premiär för utomhusarenorna.
Förhoppningsvis kommer det beslut om att man kan ta in fler åskådare också