Synliga sökvägar i forum – Du är här:ForumVästra Sidan: Sirius FotbollVAR
eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

VAR

VAR?
För0 röster · 0,00%
Emot19 röster · 95,00%
Vet ej1 röst · 5,00%
20 deltagare

Bra motionerat av @diamant.

Det var ju första gången VAR praktiserades på svensk mark i kväll och jag måste säga att offsajden vid 1-0 var horribel. Jag har för mig att det skulle ses mellan fingrarna på millimeter-situationer, men det där med att "hellre fria än fälla" verkar inte existera inom VAR-sfären. Därtill höll linjestinsen upp sin flagga vid situationen, men det kan man kalla en mänsklig domartabbe.

Hur som helst, som det här är nu, så känns det skönt att SEF avvaktar med att införa VAR i svensk seriefotboll, men att de utreder det försiktigt och grundligt. Som Axén är inne på bör det ju annars gynna de sämre lagen, men jag tycker inte att det är bra som det är nu. Fortsättningen följer …

Vi verkar för övrigt leva i en samtid där övervakningskameror ska upp kors och tvärs, till och med på fotbollsplaner. 😵

Tack Johannes!

Jag instämmer så klart. Oavsett om domslut blir "rätt" eller "fel" (vad nu det är, det går inte alltid att säga så tydligt som VAR-förespråkarna påstår) lite oftare så vill jag inte bli av med den spontana glädjen eller ens besvikelsen över det som sker på planen.

Är inte heller övertygad om att VAR kommer gynna de sämre lagen. Domsluten "ute på plan" kommer fortfarande dömas till storlagens fördel lite oftare och det är nog inte lättare att döma emot ett större lag bara för att man har fått titta på en skärm när det vankas straffar och röda kort.

Är emot all form av millimetergranskning. Är för målkamera dock.

Nog också för Goal-line technology, annars är jag rätt fotbollskonservativ.

@joint

Apropå ”bra för mindre klubbar” räknar man ju inte heller på att kostnaderna för fler domare och mer teknologi troligen blir högre (i förhållande till matchintäkter) för mindre klubbar som vänder på varenda krona.

VAR förbättrar ju också, relativt sett,  tvsändningarnas content (kameravinklar, repriser, diskussion) på bekostnad av läktarupplevelsen där man på nåder får hoppas att det blev rätt. Det kanske är okej för klubbar som ändå fyller sina läktare ändå, men medan vi står och stampar kring ett snitt på fyra tusen vore det självmord att göra det bekvämare för folk att stanna i soffan.

Ser ogärna VAR i Allsvenskan. Man måste kunna enas om att domare ibland gör fel. Ser dock gärna att vi införskaffar mållinjeteknik (Goal Line Technology).

Har någon skickat in motion om VAR?

Citat från ErikWW den februari 28, 2020, 16:12

Har någon skickat in motion om VAR?

Ja, jag har skickat både till Västra Sidans och Sirius årsmöte. Finns att läsa om här: https://mobil.unt.se/sport/sa-kan-sirius-matchtroja-forandras-5517550.aspx

Och motionen till Västra Sidans årsmöte finns bland dokumenten inför mötet på den här hemsidan.