eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Sirius - Norrköping [2020-07-19 kl 14.30]

Nu gäller det att försöka hitta tillbaka till det spel vi praktiserade tidigare och lägga den senaste matchen bakom oss. Vi har en dags mer vila igen, och möter nog ett Peking utan sin spelfördelare Thern, men det hindrade ju inte dem från att mala ner ÖSK senast. För första gången möter vi ett oerhört formstarkt lag, ja, t.o.m. obesegrat sådant. Jag hoppas att vi inte fick stukat självförtroende av matchen senast, utan kan hitta tillbaka till spelet på balkongmattan.

Just Snoka brukar ju passa oss bättre än vissa andra topplag, så nog har man väl några slags förhoppningar. Däremot har vi inte vunnit mot dem på Studan sedan vi gick upp senast, utan historiken är ett kryss och två torskar, men dock målsnåla sådana. Efter att ha kollat i historieböckerna noterar jag att vi vann mot Norrköping med 2-1 hösten 1974 (nog den senaste viktorian i Uppsala) inför blott 725 åskådare, då greppade vi ett sista halmstrå i hopp om att klara oss kvar, men åkte sedan ut och i den sista betydelselösa matchen mot Gais noterades den lägsta publiksiffran på 512 närmast sörjande.

Nostalgikern i mig minns den tidiga seriefinalen 2007 och det var senast vi mötte ett serieledande Peking (och vi låg tvåa) inför mäktiga 8 592 (inofficiellt över 10 000 pers), torsk 1-3 och det efter två mål av Thórdarson vars son nu är en av två stora isländska talanger i IFK. 2009 blev det 1-1, detta efter att Armin Tankovic (som hamnade hos oss för några år sen) ådrog sig rött kort, men varpå nuvarande bajaren Khalili gjorde mål på stoppage tajm och firade framför Västra, men sedermera på tilläggstiden kvitterade exilsnoken Gallo efter en hörna där Nickardsson var uppe och störde. 1-1 även 2018.

Jag är extremt imponerad av det Peking åstadkommit hittills, om än att det inte var riktigt samma "edge" i dem senast eller ens i Malmö, men slutprodukterna där tyder ändå på högsta klass. Men om vi gör saker rätt ska de inte få vila med boll lika mycket och få mala på så som de gör. Hoppas att vi vågar, men samtidigt får vi inte bli för naiva heller. Krävs lite mer eftertänksamhet i speluppläggningen.

Haksabanovic är ju i sitt livs form, så där ser jag gärna att en utvilad Kalle kliver in igen och stänger kanten efter bästa förmåga. Centralt gäller det sedan att få stopp på målfarlige Totte Nyman, och frågan är om en utvilad Kebba går in där eller om Jalle återkommer? Båda har varit bra på slutet, tycker jag, och ger en extra tyngd i luftrummet bredvid Tim och Hjalle. Hur som helst får vi något att stå i där, liksom på hörnor, där en sådan som Lauritsen är farlig på pallet. De har många strängar på sin lyra, kamraterna från Norr'ping.

Kennedys senaste inhopp tycker jag faktiskt såg tongivande ut, där kan man väl ge fortsatt förtroende i någon form. Kan vara en bra inhoppare att ha om vi behöver jaga kvittering, men det kanske ändå är bäst att utgå från Mo som bör göra större nytta utan boll. Jagar vi mål ser jag dock gärna ett byte på den fronten. Sen får man hoppas på Vecchia från start och att vänsterkanten dundrar fram igen.

Jag har verkligen känslan av att vi storspelar men att de ändå är bättre och vi torskar med uddamålet.

Finns egentligen bara möjligheter idag. Ingen tror på oss. Någon gång måste även ifkn börja hacka men de har ett ruggigt bra lag.

Ingen Kennedy och då pratar Henrik om en konkurrenssituation. Tycker han gjorde det bra senast, men tydligen inte tillräckligt då.

Blir spännande att se hur det kommer sluta.

Denna seger kan man leva på ett tag. Kan bli lite sur att vi blandar in så svaga prestationer ibland när man ser det här, men å andra sidan ger det oss en höjd att hota alla. Idag var det äntligen dags att fälla ett bra lag hemma. 5p hemma mot BKH, DIF, Peking, GBG istället för 0 som ifjol är det som ger ett stabilt mittenlag.

Helt fantastiskt, alltså, wow! Vi avfärdade ett ytterligare spöke kan man ju även säga i och med detta.

Lukas gör det grymt som sista utpost och börjar äntligen visa den klass man har drömt om. Kalle underminerade "Super-Sead" fullständigt. Det nya mittlåset, som jag kände mig lite osäker på, gjorde det stabilt och Acke var tillbaka i sin frejdiga 2020-form och banade iväg för den magiska vänsterkanten med Super-Steffo framför sig. Han är verkligen stekhet nu, Vecchia! För att inte tala om succéyttern på andra kanten, Super-Sugita! Därtill var det fint att Mo fick ta straffen och bryta sin måltorka. På mitten äger ju i stort sett Hellboy, Neta och Elias fältet, även om den sistnämnde bjöd på kvitteringen. Hade en oberoende, oförstående fotbollstittare sett matchen hade nog denne trott att vi var laget i serieledning. Såg ju så ut långa stunder. Magiskt!

Nu saknar jag bara känslan från att uppleva detta på plats för att få utlopp av den totala euforin.

Jag trodde inte det var sant när jag kollade livescore på SF igår eftermiddag. 4-2 mot självaste urstarka Peking! Jubel som firades med Brooklyn IPA. Ute på sjön och ville inte stressas av direktrapporten på UNT. Satans i gatan så häftigt bra! Är vi verkligen så här bra eller lever man i dröm. Finns det någon Siriusvimpel man kan köpa och ha på båten tro?

Det här måste vara en absolut formtopp för Sirius. Har vi någonsin varit så bra i en match på denna nivå tidigare? Tror inte det va. Magiskt att se (på tv).

Vill inte förta vår fina insats, men Peking blev rånade på en solklar straff i början på andra när Hellboy omfamnade Castegren och det är möjligt att matchen hade blivit annorlunda då. Därtill får vi två rätt turliga straffar. Kalle är ju dock allt annat än en filmare, så den tror jag på, men handsen känns olycklig. Men när vi hotar på det sätt som vi gjorde ökar vi ju också våra chanser att få straff. Det kändes som att våra spelare var ostoppbara. Helt klart en av våra enskilt bästa matchinsatser när man kokar ner allting.