eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Sirius - Mjällby [2020-11-23 kl 19.00]

Det är dags att studsa tillbaka.

Viktig sexpoängsmatch i slutskedet av serien.

Mjällby har ju imponerande fyra raka hemmasegrar och kan väl just nu ses som årets allsvenska utropstecken, med tanke på att de är nykomlingar. Men de har varit sisådär på bortaplan där de bara snittar en poäng/match. Faktum är att de bara förmått vinna på plättlätta Guldfågeln om man exkluderar säsongsinledningen, då de tog två raka bortasegrar. Nu har de kontraktet i hamn och också blivit ”omskakade” av att ”succétränare” Lantz försvinner.

En annan som försvinner efter säsongen är pånyttfödde Moses, som ju givetvis stod för en 1-1-pärla senast det begav sig mot oss. Alltjämt största hotet för oss.

Men vi borde ta och vinna detta.

Om Jono är hel efter skadan på Grimsta, så föredrar jag nog att han får stå för att inte riskera att bjuda på något mål. Även om han är en sämre målvakt. Han lär ju vara pepp på att försöka göra sig förtjänt av kontraktsförlängning också. Där finns mer att bevisa även om han inte stått för tavlor.

Undertecknad ska försöka stå för en klanderfri insats som bollkalle. 🙌

Jono blev visst så pass illa därhän på Grimsta att han är indisponibel t.o.m. tidigast 3/12, så Sveijer är återkallad och ryktas få chansen på måndag. Lite skräckblandad förtjusning.

I övrigt får man väl hoppas på en corona-comebackande Hjalle (och/eller Jalle), för det behövs onekligen lite tyngd i det annars korthuggna mittlåset. Hellboy lär ju vara back in business (dock ingen bejublad U21-insats senast) eftersom han spelade från start i Italien tidigare i veckan.

Spännande när en ung och orutinerad målvakt ska testas i en betydelselös match i slutet av säsongen. Vi får hoppas att det går bättre än det gjrde flr García -08. Men det tror jag nog att det gör.

Känns svårt att på allvar se matchen som viktig, men visst, det skulle ge en dålig eftersmak om vi avslutar säsongen med sju raka utan vinst. Och kvällens match är väl den bästa chansen att förhindra en sådan svit.

Fast liksom… vad ska vi annars se som ”spännande” i den fotbollsvardag vi lever i? Kontraktsstriden? Vi har ju chans att göra en historisk säsong: Den bästa säsongen någonsin om vi avslutar med bravur. Det om något får väl ses som en fjäder i hatten! Men just denna matchen är ju superviktig då, det är en sexpoängsmatch i mittenriket.

Sen går det inte att jämföra spänningen i detta möte mot hur det såg ut för bara en månad sen eller två när vi verkligen låg och nosade på de ädla placeringarna, men det var väl lite för bra för att vara sant, liksom när vi vara serietvåa efter 19 omgångar som nykomlingar -17. Verkligheten har kommit ikapp, och skulle vi fortsätta avslutningen av serien högst mediokert riskerar vi att bli mindre attraktiva som ”arbetsgivare” också jämfört med om vi befäster oss som ett lag på övre halvan som spelar läcker fotboll.

Vidare tänker jag mig att det även avspeglar sig ekonomiskt om vi slutar på nedre halvan kontra den övre-?

Jag får tyvärr lite Garre-vibbar över Hannes, fast Hannes är ju bättre, men fortfarande kort i rocken och ”valpig” på fasta. Fast han har ju spelat en bra bit över 20 matcher i år (med U19, Luleå och Sollentuna samt ett par träningsmatcher). Hans spel med fötterna är ju en dimension som Rydström värdesätter. Primärt måste dock enkla mål börja fångas i stället för att bjudas på. Det är dessvärre till stor del en målvaktsfråga.

Nä nu får det vara nog med lajandet och pröva med unga.Vad inger det till sponsorer och fans att hålla på så här?Träningsmatcher är till för att prova och testa inte seriematcher.Fan Mjälby är ju inte bra idag men vill trippar runt runt och runt igen.Åter igen så räcker inte Said till.Och vad syslar dom med på högerkanten?så mycket boll där ute men inte en ända målchans.Sätt tränarna framför tv och studera hur man rör sig på en fotbollsplan.

En säsongsdefinierande match, som sagt. Fruktansvärt jobbig förlust. Den här sviten är inte kul: Sex raka matcher utan seger nu och bara två poäng har tickat in på kontot efter segern i Norr’ping. En säsong som var strålande börjar slockna och förvandlas till en del orosmoln inför kommande säsong …

Också Moses oväntade volter på näthinnan efter en jävla bajsstraff bäddar inte för någon direkt skönhetssömn.

Gggggggaaahhhhh!

Jag har så otroligt svårt för straffar där det enda sättet för den försvarande spelaren att göra rätt är att vara Håkan Söderstjerna.

Annars kan jag på sätt och vis hålla med om Meisels positiva vinkling att det är häftigt att se så många av våra unga egna få chansen. Mindre kul förstås att de ännu inte riktigt räcker till, och att vi uppenbarligen är väldigt beroende av formen på några av våra nyckelspelare. Trist att förlora nu, men förhoppningsvis betalar det sig till nästa säsong.

När EL- chansen försvann likaså dog vårt offensiva spel. Jag är trots allt glad över  vad killarna presterat. Blåsvart har fått mycket beröm och uppmärksamhet, vilket är otroligt kul. Att det senare rasar på slutet är förstås mindre roligt. De två kvarstående matcherna ska väl ses som två, typ, cupmatcher och blåsvart får möjlighet att testa våra yngre i större grad. För egen del är det nu bandyn som gäller. Ser ju onekligen intressant ut och kanske, om vi har tur, kan bandykillarna upprepa fotbollslagets frejdiga offensiv och ge topplagen en tuff match.

Sirius Hej!

Ja bandy nu framöver.