eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Sirius - Malmö [2020-07-26 kl 17.30]

Matcherna duggar tätt och det är snart dags igen. Det känns som att vi är mitt i ett mästerskap.

Läskig match i morgon mot ett MFF med tre raka segrar där senaste 3-0-segern mot Bajen sticker ut, men innan det "bara" 2-1-segrar mot ÖFK och KFF. Blandat och gett under säsongen.

Det är ändå ett lag som nu börjat få snurr på sina offensiva klasspelare så som Berget, Antonsson, Kiese Thelin, Toivonen och Christiansen som samtliga skrivit in sig i segermatchernas målprotokoll.

Vi får hoppas att vi kan återupprepa insatsen från den senaste söndagen.

Vad ska man säga om detta? Kan vara den jämnaste matchen som slutat 5-2 någonsin.

Man kan dela upp den i två, när den lever och står 2-2 och det som händer efter det. Det vi gör fram till deras avgörande mål, är fullt i klass med Peking-matchen. Nu spelar MFF klart tråkigare och bjuder på mindre ytor än Peking så det är färre målchanser åt båda håll, men 2-1 hade varit klart rättvist så långt in i matchen. Problemet är att vi bjudit på ett mål och matchen står 2-2. Vi vill inte gå för något kryss och försöker vinna men deras individuella klass är tyvärr högre samtidigt som vi inte är i närheten att kunna matcha deras byten. Sen är försvarsagerandet under all kritik på slutet när matchen är avgjord, och det är för dåligt men speglar inte matchen i stort.

Elias verkar ha mentala problem när vi möter storlagen, han vill så gärna visa vad han går för och försöker det lilla extra, men det slår åt fel håll för honom och blir pannkaka. Lukas som inte har haft något att göra på hela matchen klarar inte av att hålla uppe koncentrationen, igen, och gör förmodligen en av seriens sämsta halvlekar någonsin av en målvakt. Men främst är det väl kollektivt att vi inte sorterar ut spelare, ja bara dåligt försvarsspel helt enkelt.

Jag tänker ändå se till den större bilden och konstatera att vi gör mer bra än dåligt, även i denna matchen. Det enda jag oroar mig för är att vi ska dippa lagom till att det lättare schemat nu strax rullar in, men annars kommer vi säkra kontraktet innan augusti är slut.

Gggggggahhhh...... Helt sjuk match.

Vi släpper in sådana bisarra mål. 1-1-bjudmålet signerat Elias (Lukas...) finns ju bara inte!

Malmö har inte ett endaste avslut på mål förrän domaren tar ett snack med Rydström och MFF laddar för det där långa inkastet i 65:e minuten. Lite flipper på det också självklart studsade bollen till Toivonen som bara hade att raka in den. Det var en sådan dag.

Vidare på 2-3-målet hamnar vi i numerärt underläge efter en snabb inspark sådär med fem minuter kvar av ordinarie speltid. Högmod går före fall, eller vadå? Där tyckte jag att vi som lag gick bort oss. Helt okej att vi anfaller med mycket folk, men jag hade gärna sett ytterback/vingback bidra vid en sådan här situation. Nu blev det som det blev.

2-4 är bara snöpligt och 2-5 ska inte få gå till sådär i slutminuten (för övrigt en framspelning som målvakten normalt sett ska ut och avvärja).

Vi då? Jäkligt bra fram till minut 65. Stolt över den laginsatsen där det känns som att vi leder välförtjänt även om det var oroligt vid en del sekvenser. Men vi möter ju ett bra lag också, det får man ge dem.

Slutet däremot är för jävligt och tyvärr kan man ana en återkommande negativ spiral när det gäller dessa bittra slut. Vi kunde ju lika väl ha förlorat även förra matchen i slutet, sedan har jag AIK-matchen i färskt minne där vi släpper in målet med kvarten kvar och faktiskt likaså ett tröstmål mot Peking. Vidare släppte vi ju in 2-2 (offside månne...) i 80:e mot Götet. Även 0-2 framåt slutminuterna i premiären, men det kan man ha överseende med på ett annat sätt då vi går för kvittering. Tappade ledningar suger däremot. Orken, den tryter..? Vi måste ha en bättre plan för detta. Samtidigt: "Uppehållet" (åtta dagar) nu känns lägligt. Ladda om batterierna och hitta en bättre gameplan för slutet av matcherna.

Ja vi måste bli bättre på att ta matcherna i mål också, slarvigt kan man nog säga att sista kvarten ofta betyder lika mycket som första 75. Det är inte att vi är helt dödströtta men tillräckligt för att vi ska sluta vara lika synkade med lagdelarna och då tappar man presspelet. I hemmamatcherna har det varit lite hawaii på slutet i varje match. Det känns fullt naturligt att man inte kan springa i det tempot som Saied sätter från start varje match, men då måste det finnas lite mer av en plan b, att hela laget kanske sjunker lite lägre så att det inte blir öppna ytor bakåt. Vi måste bli tryggare när det inte händer så mycket i matcherna också, och få mer energi av byten. Nu har vi 15 spelare kanske som är inkörda i vårat nya spel, vi skulle behöva några till som gör ett bra jobb. Hatten av till hur Rydström roterat laget hittills dock, så gott som skadefritt i 11 omgångar med det här schemat är vasst jobbat.

Ärligt talat, så som vi började matchen mot Häcken, stora delar av matcherna mot Örebro och Peking  och första timmen idag är ett otroligt imponerande spel. Jag kan inte kräva mer av detta laget, det vore alldeles orimligt om vi spelade så i hela matcher varje omgång. Poängmässigt är jag nöjd trots vetskapen att vi aldrig kan slå oss till ro, men det verkar ju spelarna och ledarna också fatta minst sagt. Det är riktigt sorgligt att vi inte har publik på matcherna just nu och kan bygga på den här vågen med nya arenan.

Jag tyckte det såg ut som tydliga trötthetstecken på minst ett par spelare. Åtminstone när det gäller tråkjobbet (det ack så viktiga). Inte bara trötta fysiskt utan även psykiskt. Såg ut som en påfrestande match och rollfördelningen gled oss ur händerna, då vi tappade mittfältet helt på slutet och likaså blev försvaret kefft och ungefär som att man skulle lägga över allt ansvar åt de stackars mittbackarna. Det blev en enda röra. Hawaii, som sagt. Ja, jobba på en Plan B och återhämta er nu. Vi kan inte annat än att vara nöjda med hur vi spelar större delen av matchen, igen, men nu gäller det att hitta ett vägvinnande spel den kritiska delen i matchen också. Det skiljer agnarna från vetet: Topplagen förmår att stänga matcher och slutforcera. Där är vi inte riktigt än. Resten är tongivande. Kämpa, Blåsvart!!

Det kan svänga fort. Slår vi Ellos är vi femma med häng på tredjeplatsen, och sen har vi Mjällby, Varberg och Helsingborg att möta. Vi kan alltså vara på Europaplats när serien vänder om vi får till spelet lika bra fortsättningsvis.

Vi studsade tillbaka bra efter AIK och förhoppningsvis gör vi det nu också. Där verkar vara en styrka i laget jämfört med tidigare år, att man kan fokusera på en match i taget.