eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Sirius - Falkenberg [2020-09-21 kl 19.00]

Ett pånyttfött Falken greppade ett halmstrå om kontrakt i och med derbysegern (lagets första hemmaseger i år) häromdagen. Man hade hoppats på att Björkengren skulle ådragit sig ett kort och avstängning, men ack. Däremot dras han som gjorde två mål i kvalet på Studan med skadekänningar. Kanske kan missa drabbningen på måndag, men annars har ju denne Nilsson egentligen bara gjort fyra mål på snart tre år och var ju tämligen iskall senast han var här med Häcken.

Kan dock bli en tuff match detta. FFF är ett underskattat lag, som nu fyllt på med en mittback från holländska högstaligan och fyndat en ytterback från Gefle som grundlade derbysegern. Största ödmjukhet krävs inför denna uppgift. Vi var ju inte särskilt bra senast vi möttes, om än att det var på gräset. 6/10 torskar är uddamålsförluster för FFF:s räkning och de har haft en hel del otur, vilket till slut blivit till en negativ spiral. De har haft flera bra prestationer utan att fått vidare betalt. Nu krigar de för sin överlevnad med allt vad det kan innebära.

Räkna med att de gulvita lär skicka en del långa bollar mot vår box och inte minst långa inkast. Tyckte det var bra att man tränade på detta på en träning jag bevittnade häromdagen. Alltså ur vår defensiva synvinkel. Övningen började med att André fick försöka visa att han kan kasta långt, men fortsatte med att Karim langade inkast-liknande bollar i boxen.

Är kanske silenzio stampa när det gäller vår lilla skadesits, men man kan ju hinta om att det går åt rätt håll på den fronten iaf. Tungt annars med Tim avstängd då det är tunt med reserver där. Hellboy återkommer dock från avstängning och har tränat lite som mittback och kan kanske funka på positionen. Kalle i all ära. Annars är det väl typ samma gäng som tidigare som ska ta sig an uppgiften. Gefvert kan jag dock känna inte tog chansen med sitt tämligen vilsna och anonyma inhopp senast, där ser jag nog gärna något annat alternativ.

Hoppas att det kan bli lite ny islossning framåt. Tänk om det kunde lossna för Mo. Vecchias åtta-mål-på-åtta-matcher-form har lyst med sin frånvaro senaste två matcherna där han bommat en del lägen, vilket påminde om hans avslut innan han slog igenom på allvar. Tudelat på ett sätt, om man får välja vem som ska göra målen nu är det ju bättre om Sugi & co nätar som ändå sitter på kontrakt. Levererar Steffo som innan så är det nog en fullkomlig omöjlighet att lyckas förlänga kontraktet.

Det är konstigt att det ofta är våra bästa spelare som gör dom här sjukaste bolltappen. Självförtroende är skönt och sådär, men felvända med 2-0 måste vi kunna spela bakåt och slå långt. Det finns inte på kartan att Falken gör två mål för egen maskin liksom.

Jaja, vi vann välförtjänt. Första halvlek var bland det extremaste jag sett när det gäller bollinnehav kontra att ligga lågt. I andra öppnas luckorna och då gör vi två mål tack vare bra prestationer. Falken gav inte bort ens nageln till lillfingret på hela matchen faktiskt, dom spelar med väldigt stora marginaler.

Annars har dom perioder tidigt i båda halvlekarna och förstås på slutet där vi är lite slöa i spelet utan boll och läcker frisparkar, inkast och hörnor bakåt och gör det svårt för oss själva. Plus för försvarsspelet på dessa situationer dock, trots att vi inte haft Jarl i två senaste måste jag säga att jag ser viss förbättring. Ståhl har varit viktig i dom här matcherna för fysikens skull.

Nej detta var en skön trea där vi visserligen är bästa laget men också tidigare på säsongen inte fått med oss segern i liknande insatser.

Det var lite av en pärs, men skulle vi spela om matchen med samma överlägsna bollinnehav tror jag att vi åtminstone hade vunnit 7 av 10 matcher. FFF har ju skapat en del chanser både förr och nu, men tycks sakna precision i både inlägg och avslut vilket deras höga xG kontra riktiga mål vittnar om. Det ska vi vara glada för. Tyckte det var skitnödigt slut på matchen, där vi bjuder motståndarna på lägen. Hade vi mött en anfallare från valfritt annat lag hade det blivit kvitterat på övertiden där. Skönt ändå att det gick vägen. Vi lyckades göra mål i ”powerplay” när Ståhl råkade armbåga deras spelare. Det andra målet är ett jäkla kanonskott av Elias! Men kanske inte helt otagbart. Lukas vann målvaktsmatchen, lyckligtvis! (Trots en halv-tavla.)