eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Hammarby - Sirius [2020-07-11 kl 15.00]

Som tur är verkar inte våra hjältar ha blivit smittade av Örebros spyfest senast... Kanske kan vi få tillbaka Hellboy här, som nog vore nyttig som en nagel i ögat på söderkisarnas riviga spelare. Annars känns det svårt att slå sig in i matchtruppens succégäng, om man inte är från akademien då. 😉

Vi har avfärdat ett par spöken nu: Östersundsspöket, Falkenbergsspöket och senast Örebro-hemma-spöket.

Mig veterligen har vi aldrig vunnit mot Bajen i allsvenskan.

Efter en sjättedel av serien spelad har vi oss på en vacker andraplats och Hammarby är elfteplacerade.

Skraj för ett revanschsuget Hammarby, men det är bara att fortsätta på den inslagna vägen för vår del! 🙂

Vi har nog aldrig haft ett så bra tillfälle att plocka poäng av dom borta som idag.

Vi är formtoppade medans dom verkar ha en bit kvar dit. Sen så är det ju en fördel för oss att dom inte har sin publik på plats som kan piska på dom och öppna matcherna i ursinnigt tempo.

Jajamän!

Inte helt säker på att linjedomaren hade vågat vifta på deras (korrekt) bortdömda mål med sin svans på plats. Den avvinkningen var vi värda efter att ha fått två offside-mål i arslet på oss på Studan på senare tid, samt även en extremt tveksam straff senast. Detta beslut var ju därtill korrekt.

Kul att Lukas blev smått historisk som den förste Sirius-målvakt att hålla nollan mot Bajen sedan Rolf Marinus målvaktskamp med Ronnie Hellström (0-0), 1973. Där kan man säga att vi tog död på ett annat spöke, nämligen att inte släppa in mål mot Hammarby. Egentligen är det väl vi som är närmare segern i dag. Tänker närmast på Sugitas stolpskott, men även Steffos ihärdiga försök. Vi hade ju mer lir! Ändock: Skönt med poäng. Dumt att klaga. 🙂

Nej jag ska inte klaga, i grunden är det bonuspoäng. Och sen var dom stora målchanserna skott utanför straffområdet även fast vi hade tre stycken farliga. Stora chansen vi bränner är egentligen när Saeid är helt fri och har två lägen att skjuta men ändå väljer att passa. Det är alldeles för svagt att inte få iväg något på mål där. Man drömmer ju onekligen om att Kennedy ska börja göra jobbet så han får spela och därmed sättas i dom här chanserna istället. Men i övrigt hur vi jobbar för varandra och spelar oss ur kniviga situationer är grymt sett till budget och något alla lag utom Peking kan avundas just nu.

Tycker när vi öppnar ursinnigt med presspelet att vi kanske blir lite väl trötta på slutet. Tvärtom när vi kommit lite på hälarna i början av matcherna, då har vi istället avslutat bra. Kanske finns det en gyllene mellanväg? Det är jättebra att sätta sin prägel på en match men det kan vara nog så vägvinnande att växa in i det också. Bara för att man inte pressar ursinnigt redan i 5:e minuten behöver man inte vara loj. Om man dessutom sjunker lite med laget emellanåt kan man överraska desto mer när man väl trycker upp laget. Det är blott en parentes i det stora hela men något att tänka på.

Om någon frågat mig i våras det troliga att vi skulle ta en pinne mot guldtippad Bajen på Tele2 hade jag hånflinat och sagt ”är du inte klok”! Men som det såg ut borde vi egentligen tagit 3p. Alltså, Bajens totala misslyckande so far hänger troligtvis en hel del (50%?) på ett taskigt självförtroende vilket gör mig mer och mer övertygad om att spelarnas självförtroende är a och o för framgång. Just nu känns det ju fantastiskt kul att vara supporter men med hänvisning till det jag nämnt om självförtroendets betydelse kan det vända snabbt. Ödmjuk inför fortsättningen och som gammal Siriussupporter tänker jag: Så här bra kan det bara inte fortsätta och då har jag i alla fall inte jinxat.