eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Varberg - Sirius [2020-08-29 kl 15.00]

Avspark om några timmar på ”Lenin Stadium” som Varbergs motsvarighet till ”Hästa-Bengt” ville döpa Påskbergsvallen till, den heter väl Varbergs Energi Arena nu eller något sådant, men det där utspelet har satt arenan på kartan. Denne krösus ville för övrigt döpa sin son till det tangentbords-lackande namnet Brfxxccxxmnpcccclllmmnprxvclmnckssqlbb11116. Skönt ändå att vår så kallade kommunist(”bracka”) inte har några åsikter om varesig namnrättigheter eller annat kring klubben iaf. Nu verkar han ju faktiskt bara slänga in lite deg utan vidare motprestation även om det hypotetiskt sett finns en affärsmässighet i det hela … Just dessa villkor gör att jag inte blir så lack över den senaste ”sponsringen”, även om jag tycker att han gott och väl kunde göra rätt för sig rent skattetvistligt.

Nåja, låt oss fokusera på bollen och ser man till det konkreta i eftermiddag tror jag det blir en rätt svår match. Frånsett senaste värvningen där Junes Barny efter ett drygt år utan spel gjorde comeback och vände matchen på egen hand, så har ju Varberg varit rätt mediokra den senaste tiden. Men senast gick det vägen efter en tids svit utan vinst. Inte nog med att ÖSK bjöd på tre poäng, så har de nu också givit tillbaka Robin Book till Boisarna på lån, så de är nog nöjda med sin silly. Tränargeniet Joakim Persson har nu fler strängar på sin lyra och kommer nog göra det jobbigt för oss den här gången också. Fast vi var väl egentligen bättre sist det begav sig, men nu är det på gräs vilket kan spela oss i fatet. Försiktigt optimistisk är jag dock. Framåt!

Efter tre raka, och en okej första halvlek förstår jag ärligt talat inte vad som hände i den här matchen? Ska man förlora ska man åtminstone ha gett det chansen men det kändes ju inte ens nära att vi skulle göra mål på hela matchen. Våran forcering är under all kritik och många spelare hänger med huvudena trots att 25 återstår. Varberg är bra i andra men det är för dåligt av oss.

Denna slänger vi i papperskorgen.

Mja, vi började ju hyfsat. Det gick att känna igen oss någorlunda, men taskig rytm i matchen. Också var det Tims tur att bli syndabocken vid det första målet, vilket suger. Allt för många mål är bjudningar från våra bakre led, vilket måste börja minimeras utan att för den delen förta vår spelidé.

Vi fick momentum när deras back drog baksidan och vi spelade i numerärt överläge, annars kändes det som en match med massa korta anfall, där vi inte riktigt får grepp om taktpinnen. Är det underlagets fel? Motståndet i all ära dock – Varberg verkar passa oss illa och Joakim Persson verkar sitta på motgiftet mot vårt vägvinnande spel.

Det var dock tydligt från start att Varberg vann presskampen. De satte hårt mot hårt mot oss och vi lyckades allt för sällan spela oss ur deras höga press, och när Boisarna i sin tur hade boll såg vi frånvarande ut i vårt annars så hungriga presspel. De krympte ytorna. Trodde Bois-pressen skulle slakna, men det var snarare tvärtom, då vi gjorde det bekvämt för dem. Book, Barny, Norlin och Selmani var överlägsna i hemmalaget. Sen när våra defensiva spelare efter en kvitteringsattack blir bolltittare och de gör 2-0 så är det god natt. Kass slutforcering, som sagt. Bytena gav inte någon effekt heller. Mo gjorde ju inte så många rätt denna matchen, så man önskar ju att vi hade kunnat fått in en uppspelspunkt där. Inläggen var ju helt fruktlösa också. Och som sagt, presspelet gick inte att känna igen. Mo har dock läge(n) i första, och måste få till ett spelmål snart!

Lukas slog bort många bollar, men gjorde annars en bra match. När målvakterna slog långt vann Varberg de flesta bollarna. Tycker få kommer upp i hög nivå i vårt lag. Vår spetskompetens hade ingen skärpa den här gången. Papperskorgen var det, ja. Nu vila, bot och bättring samt tillbaka till plasten och då åter sätta vårt grundspel.