Synliga sökvägar i forum – Du är här:ForumVästra Sidan: Sirius FotbollTippa allsvenskan!
eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Tippa allsvenskan!

Ingen tråd för att tippa här än? Då öppnar jag.

 

1. Malmö – Jag föll i fällan och tippade ett annat lag förra året. Det ska man inte göra, även om vissa saker, som målvaktsposten, känns osäkra i MFF även i år.

2. Djurgården – Har Sveriges bästa tränare och även spelare som hållit sig tillräckligt skadefria för att spela ihop sig under försäsongen. Det kommer förmodligen komma några hack i utvecklingen men bör kunna ta många poäng ändå.

3. Hammarby – Jag tänker mig att ett lag där Selmani spelar är ett bra lag. Har bra kontinuitet sedan förra säsongen. Som vanligt ett litet frågetecken för defensiven och för att man inte har någon toppmålvakt.

4. Häcken – Jag föreställer mig en ganska tydlig topp fyra där placeringarna är huggna som stuckna. Skulle lika gärna kunna tippas tvåa. Har ett komplett lag men några tunga skador när man går in i säsongen.

5. Norrköping – Otrolig offensiv. Dessutom är Rikard Norlings spetsegenskap att bygga ett försvarsspel. Skulle kunna ha högre höjd än lagen framför men också en lägre botten.

6. AIK – Är tveksam till om de här spelarna kan bli ett så fantastiskt bra lag men har landslagsspelare och tillräckligt stabil stomme för att inte klappa igenom i början av säsongen igen. Viktigt att Larsson och Lustig orkar en säsong med EM och inte blir skadade.

7. Elfsborg – Sivert Nilsen var viktig för den positiva förvandlingen. Därför får jag inte in Elfsborg högre upp. Har ett "svårt andraår" efter en bra placering och måste dessutom lägga en del av sitt fokus på Europa.

8. Örebro – Besara och Jansson var två toppspelare i allsvenskan men har riktigt bra kontinuitet på övriga positioner. Dessutom flera spelare som tagit steg under vintern.

9. Göteborg – Har gett upp alla framtidsplaner men tar sig ändå upp tre placeringar från förra säsongen. Viktigt att man inte hamnar för långt efter innan Wendt och Berg kommer.

10. Sirius – Som vanligt pratas det mest om vilka spelare laget har tappat trots att dessa spelare var relativt okända för ett år sedan. Det kanske inte blir samma toppar som förra året men borde kunna bli bättre över en hel säsong. Flera riktigt bra värvningar och alla pusselbitar är på plats för att det här laget ska bli riktigt bra. Det ska bara funka tillräckligt bra i praktiken tillräckligt ofta.

11. Halmstad – Bra offensiv uppställning och släppte framför allt in få mål förra året. Har en bra kontinuitet och borde vara bättre rustade än senaste gången när man tog sig upp lite mer slumpartat.

12. Mjällby – Jag klagar ju på folk som fokuserar för mycket på spelarförluster. Andra får kliva fram då. Men här har viktiga spelare lämnat. Jag har en känsla av att Mjällby kan komma längre ner, tror ju inte på Järdler, men de landar som tolva i en svårtippad bottenstrid.

13. Östersund – Förra året avslutades svagt och laget har dessutom tappat de sista delarna av spelet som var signifikativt för det framgångsrika Östersund. Men klarar sig alltid på något sätt, oavsett om det är ekonomisk brottslighet eller fotboll.

14. Degerfors – Intressant lag. Det talas en del om att de har ett bra eget spel men samtidigt tänker jag att det ofta snarare var den individuella spetsen som vann matcher förra året. Den kommer inte se lika vass ut i allsvenskan. Det ska bli kul att se hur det ser ut.

15. Kalmar – Gör rätt som nu satsar på att utveckla sina spelare och sitt spel med Rydström. Om det blir bra så kan det bli bra men riskerar att få hård press på sig vid en svag start.

16. Varberg – Jag vet väldigt lite om det här laget och de flesta nyförvärven. Förlåt.

  1. Sirius
  2. Norrköping
  3. Djurgården
  4. Malmö
  5. AIK
  6. Häcken
  7. Hammarby
  8. Elfsborg
  9. Örebro
  10. Halmstad
  11. IFK Göteborg
  12. Varberg
  13. Degerfors
  14. Mjällby
  15. Östersund
  16. Kalmar

Jag förstår att ni följer min gissning för denna säsong med extra stort intresse då jag som alla vet var vinnare av detta tips säsong 2019.

  1. Malmö
  2. Häcken
  3. Djurgården
  4. AIK
  5. Norrköping
  6. Hammarby
  7. Elfsborg
  8. Örebro
  9. IFK Göteborg
  10. Varberg
  11. Sirius
  12. Halmstad
  13. Östersund
  14. Mjällby
  15. Kalmar
  16. Degerfors

 

  1. Norrköping
  2. Malmö
  3. Djurgården
  4. Häcken
  5. Elfsborg
  6. Hammarby
  7. AIK
  8. IFK Göteborg
  9. Örebro
  10. Mjällby
  11. Varberg
  12. Östersund
  13. Sirius
  14. Degerfors
  15. Kalmar
  16. Halmstad
  1. Häcken
  2. Malmö
  3. Djurgården
  4. Norrköping
  5. Hammarby
  6. Elfsborg
  7. Sirius
  8. Göteborg
  9. Degerfors
  10. Örebro
  11. Halmstad
  12. Varberg
  13. AIK
  14. Mjällby
  15. Kalmar
  16. Östersund

Denna årliga forumtradition får inte gå till glömska! Ingen har rättat fjolårstipsen dock, och jag känner mig inte manad till det heller efter att ha varit ute och cyklat en del då. Trodde på två ganska givna skikt i övre/undre halvan då, och känslan är densamma i år men sedan är det svårt att ta in effekten av tomma läktare och en eventuell effekt av publik igen, och allt vad det kan vara. Nåja, här kommer mitt tips för 2021 ...

  1. Malmö – Försäsongen till trots: MFF är MFF. Trist, men stående guldtips hos mig.
  2. AIK – Sticker ut hakan, men ingen tränarturbulens i år och ytterligare spets kan göra succé.
  3. Häcken – Historien upprepar sig. Går inte på guldtipsen kring BKH. Får nöja sig med cupen.
  4. Norrköping – Fantastisk offensiv spets och en av seriens bästa målisar, lite sämre däremellan.
  5. Djurgården – Ser onekligen ut som ett topplag, men tycker de saknar det lilla extra.
  6. Elfsborg – Svårt att toppa fjolårssäsongen, men ändock mycket bra och lär inte sjunka så.
  7. Hammarby – Hellre än bra. ”Det svänger om Bajen”. Svängdörrar, d.v.s. Selmanis storhet?
  8. Göteborg – Göbbarna höjer laget efter Poyas berg-och-dalbana. Berg & co höjer standarden.
  9. Mjällby – Ett par tunga spelartapp, men ersatt smart och har kontinuitet. Tunga att möta.
  10. Örebro – Ett äldre lag som känns stabila. Eventuellt ett par unga genombrott på G också.
  11. Sirius – Ett spelarmaterial gott nog för att slippa nedflyttningsångest. Spännande satsning.
  12. Östersund – Tja, det skulle lika väl kunna sluta med nedflyttning men startelvan ser okej ut.
  13. Varberg – Tror väldigt mycket på Joakim Persson som manager. Klarar det svåra andra året.
  14. Kalmar – Kommer bjuda upp till dans. Men sorry Rydström, det blir för lite slutprodukt. Kval.
  15. Halmstad – Detta verkar vara att sticka ut hakan, men jag tror inte på nykomlingarna i år.
  16. Degerfors – Överhajpade. Kommer rulla mer boll än HBK och charma, men det räcker inte.

Jag vet ju att det egentligen är alldeles för sent att lämna in tipset en bit in på andra omgången. Men jag lyckades aldrig få ihop något förra helgen i coviddimman så hoppas att jag får vara med ändå. Tippar som vanligt delvis mot hjärtat vilket är bra eftersom jag är Västras sämsta tippare.

  1. Djurgården
  2. Malmö
  3. Häcken
  4. AIK
  5. Elfsborg
  6. Göteborg
  7. Hammarby
  8. Halmstad
  9. Norrköping
  10. Örebro
  11. Kalmar
  12. Mjällby
  13. Degerfors
  14. Sirius
  15. Varberg
  16. Östersund

Om jag hunnit med ett tips hade jag satt oss nia eller tia. Nu när Göteborg värvat som tokar och får så pass bra spelare i sommar är det svårt att inte ha dom på övre halvan, precis som dom sju andra lagen med hög budget. Är visserligen allt annat än imponerad över hur blåvitt spelar, men poängen lär trilla in i år med såna spelare på planen.

Då återstår realistiskt sett för oss att slåss om att vara bäst på nedre halvan. Där tycker jag vi och Örebro sticker ut med tydlig kontinuitet hur man vill spela, hur man värvar och dessutom finns en hygglig stomme/bredd.  Lag som Mjällby kan sticka upp en enstaka säsong, men det finns ingen bäring på lång sikt att spela cynisk fotboll med äldre på korta kontrakt, förr eller senare faller ett sånt upplägg. Halmstad kan vara det laget i år som lyckas, men får tuffare nästa säsong. Att på allvar bygga något långsiktigt med nedflyttningshot hängande över sig är det svåra.  Det är en lite konstig allsvensk uppställning just nu med flera välskötta mindre föreningar på bekostnad av större fiskar, men det gynnar verkligen oss och ger en bra chans att generationsväxla in i en större kostym.

Någon här kallar sig sportjournalist men i år kom bland annat "Västras sämsta tippare" före mig. Ännu längre fram kom @joint som vann ganska så överlägset. Grattis!

(Jag kan ha räknat fel på någon poäng men borde inte spela någon roll för förstaplatsen)

 

Joint: 42

Danish Dynamite: 47

Jocke: 48

Brukarn: 48

Diamant: 54

Mange D: 61

Uppsalaärblåsvart: 65