Synliga sökvägar i forum – Du är här:ForumVästra Sidan: Sirius FotbollSpelardiskussioner
eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Spelardiskussioner

Sätter bollen i rullning med egna spelarbetyg (drygt) halvvägs in på säsongen.

5+

Stefano Vecchia. Fantastisk säsong och har varit en av seriens bästa, say no more.

4+

Yukiya Sugita. Våran andra hyperviktiga poängspelare, inte riktigt lika dominant som Steffo men ack så viktig med sin rörelse med och utan boll.

Acke Björnström. Gnuggar i match efter match och börjar bli en av seriens bästa vänsterbackar, offensivt är han redan det. Genombrott som hade fått ännu större rubriker om inte andra varit så bra.

Elias Andersson. Elias, äntligen lever han upp till potentialen! Bara ytterst sporadiska dippar i år, medan högstanivån är förbättrad.

3+

Nahom Netabay. Det här är ett väldigt välscoutat nyförvärv måste jag säga, passar som hand i handsken i vårat spel. Måste fila bort juniormisstagen, men är förvånansvärt bra i spelet utan boll och fyra strutar redan är inget att skämmas över från hans position.

Mo Saied. Otippad succé som "spets", sätter tonen och styr hela vårat presspel. Strafftagandet får 5+. Synd att han inte är lite målfarligare i spelet, men man kan inte få allt.

Adam Hellborg. Mer starka nyförvärv, eller handplockat då. Rydström visste vad han gjorde kan man ju säga, inte flashigt men ack så effektivt när han spelar.

Daniel Jarl. Kugge i försvaret och jag hävdar att han är en av våra viktigaste spelare alltjämt, men skadefri hade han varit ännu bättre.

Kalle Larson. Kalle är väl alltid 3+? Men han varit lite anonym framåt i många matcher, eller kanske är han bara klokare.. En av våra bästa bakåt hursomhelst.

2+

Tim Björkström. Gillar ju verkligen Tim och har inget emot att han får bära kaptensbindeln, men dissekerar jag hans fotbollskunskaper är det spretigt. Saknar lite i fysiken för att vara en riktig bra mittback på den här nivån, men är bra när vi är spelförande.

Hjalmar Ekdal. Gör det bra i det stora hela, men går på nitar ibland. Embryot till en riktigt bra back finns, så ge han något år till.

Lukas Jonsson. Lukas skulle så lätt kunna vara ett hack upp, rädda bollar kan han, men det går inte med alla tavlorna!

Adam Ståhl. Ståhlmannen är en skön lirare i mixen till det andra vi har. Han har lite finurliga lösningar ibland, och uppenbart en bra fysisk grund, men slutprodukten är ändå "bara" en habil allsvensk arbetare.

Laorent Shabani. Det tar sig i takt med att han tagit sig in i tempot. Tycker han ser spännande ut och tror han kan ta en ordinarie tröja nästa säsong.

Resten har spelat så lite. Kebba var helt okej innan han hamnade i frysboxen, medan Kennedy är en stor flopp hittills.. Juniorerna står på tillväxt, ge dom minuter här och där så kan nog åtminstone en av dom slå igenom nästa säsong.

Håller i stort sett med dessa bedömningar.

Tycker att Acke touchade vid 5+ också, men har mattats av poängmässigt och är inte riktigt lika glimrande mot bättre motståndare och ibland blir hans kant lite lidande för hans räder, men det positiva samspelet med Vecchia övertrumfar risktagandet. Vilka kliv han tagit ändå, och bara att han inte dragit på sig en enda varning visar på att han mognat rejält. Föregående tre säsonger har det ju blivit åtminstone en avstängning för ihopsamlade gula kort och ett rött per säsong, som t.ex. den han ådrog sig i Kalmar helt i onödan. Jag tror att han är en aspirant för januariturnén och ett hett säljobjekt om han fortsätter så här.

Sugis högstanivå är 5+ men det har varit lite upp-och-ned ändå, så en 4 helhetsmässigt låter rimligt. Hoppas att högerkanten inte står och faller utan succé-japanen i höst, höll jag på att skriva. Helgrymt att Ola lyckats köpa den så ettrige japanen.

Mo hade därtill kunnat varit 5+ om han hade fått i gång målskyttet i spelmomenten. Han har ju säkert över uppemot 10 xG (alltså, han kommer till chanser men har inte fått till "det" ännu), men Mo är ju som sagt var annars facit från straffpunkten och i press samt därtill en gedigen pådrivare. Han gjorde ändå fyra spelmål i fjol, så man får hoppas att även den biten lossnar snart.

Jalle är också bubblare på 5+ men har haft några dråpliga misstag och för skralt offensivt spel, tänker främst på hörnnickar men även uppspel.

Av våra juniorer är det nog ändå Johan K som övertygat mest. Framför allt verkar han bara köra, medan övriga uppträtt lite för blygsamt ännu, samtidigt som jag anser att Jamie och Jocke har bättre spetsegenskaper. Kul ändå att dessa får sina chanser. Akademien har lyft sig flera snäpp!

Flopparna är förstås Kennedy och Kebba, som troligtvis är den bästbetalda duon i laget, men där blir det ingen avkastning alls.

Förhoppningen på Ola blir väl att han, givet förutsättningarna, lyckas "skeppa" ovannämnda duo. Annars känns det spännande att ett nytt potentiellt division I-fynd kan visa sig nästa säsong i Bulut. Hellboy plockades från denna serienivå och har ju varit en succé (tack, Rydström) samt Gefvert känns ändå spännande på sikt då han är extremt ambitiös.

Det börjar bli hög tid för Krit-Ola att kasta fram pennan och förlänga utgående kontrakt. "Dessvärre" har ju några av de våra gjort riktigt bra reklam för sig. Utan att blinka välkomnar jag en förlängning med denna kvartett som har utgående kontrakt: Jalle, Kalle, Elias och Vecchia;). Den sistnämnde vore nästan för bra för att vara sant, men det skadar inte att ge honom en fördelaktig procent vid försäljning. Win-win. Vore sympatiskt av Steffo som vi som klubb ändå ställt upp mycket för. Mardrömmen vore om han skulle gå till en seriekonkurrent, men det tror jag inte. Jalle förstår jag om han vill fundera över sin framtid. Med sin korsbandshistorik kanske ett välbetalt kontrakt är á la "en så'n här chans får man bara en gång i livet". Kalle är Kalle – vår trotjänare – han ska bara vara kvar vilket känns rimligt. Elias borde ha lite kyla, om han får ett fint kontraktsförslag utomlands är det inte mycket att säga om och då får jakten på hans ersättare inledas.

Sen är det ju ett par till som jag tvekar betänkligt på. Thor. Före detta kaptenen. Visat sig vara en bra "stänga matchen"-spelare, men finns det så mycket mer att ge? Förhoppningsvis. Myggan? Verkar vara i frysboxen och inte passa in i Rydströms Sirius, men kan nog få några chanser att visa upp sig i höst och visar han försäsongsform då så är det bara att gratulera och förlänga, men jag befarar att hans dagar är räknade. Nu när Sugi är kvar försvinner en potentiell öppning för Myggan, men ökar han sina löpmetrar på träningarna så får han säkert chanser framöver (jag tror det är där skon klämmer och vice versa med Kennedy). Slutligen då, Viscosi? Inte gjort några direkta misstag när han stått, men inte heller glänst. Det beror helt på hur Lukas levererar i höst. Kan han upprätthålla fokus och undvika sjabbel så är det läge att förlänga med Viscosi i den roll han har nu (om han är okej med det), men annars behöver vi steppa upp målvaktspositionen och då får jakten inledas på en bättre målvakt. Man får ändå ge Lukas att han har bra uppspelspotential (vilket löst några knutar och iscensatt ett par mål faktiskt), men det har kostat mer än vad det har smakat hittills.

Avslutningsvis behöver vi nog förstärka med ett par backar. Kommer Hjalle upp i sin högstanivå under hösten kan det väl vara värt att slanta upp, annars borde likvärdig kvalitet finnas att fiska upp någonstans, kanske i något lag som åker ur allsvenskan, kanske i superettan eller så. Sen behöver vi en vänsterback/vingback som back-up till Acke, gärna en påläggskalv som kan bli Acke 2.0 när han kanske säljs efter januariturnén. 😉

Jag skulle gärna se lite av Österholm i höst, men det verkar svårt för honom att ta sig in i truppen efter skadan? I allmänhet skulle jag vilja ha mer koll på vad vi har på bänken, men jag antar att Rydström & c/o ändå vet ungefär var man har spelarna baserat på träning.

Nu har vi kommit lite längre in och i stort så håller väl betygen i sig. Tar ned Jarl till en tvåa dock, och höjer Tim till trean. Ekdal är också på väg mot trean i betyg. Kalle på väg ned, och Ståhl på väg upp i skrivande stund. Även Hellborg har tappat lite om man ska vara petig.

Istället har junisarna Roche och Karlsson kommit in på allvar och börjat ta för sig. Chans att få se ännu mer av dom i höst tror jag.

Jag ger kollektivet 5+! Kan inte nog betonas.

Individuellt tycker jag Hjalle visat sig än bättre än Tim, som ändå stått för några snöpliga uppspel (fine, han utsätts mer för dessa) och övertidsstraffen på Hisingen t.ex. Hjalle tycker jag börjar se lika fin ut som i säsongsinledningen och har gjort sig förtjänt av sin U21-landslagsplats, där sträcker jag mig till next level d.v.s. 3+, inte mycket till misstag sedan det förra landslagsuppehållet där han därefter spelat 90 minuter match efter match med ett lysande stötande där han täcker upp både till höger och vänster samt framåt i banan, men ändå hinner ta ansvar för sin mittbacksposition.

Apropå det känns det väl lite hårt att Jalle halkat ner till en tvåa baserat på endast en match sedan förra betygsutdelningen. Hans återkommande skadeproblem är ju dock ett stort minus i sig, kanske på så vis?

Kul med junisarna som gjorde sina bästa matcher senast. Johan kom till sin rätta på den mer rimliga grundpositionen och Jamie vågar ta för sig allt mer. Därtill gjorde Bråholm ett drömmål i div I och Sveijer vinner matcher på löpande band i samma serie, där även Jocke fått göra lite mål. Håller tummarna för att dessa påläggskalvar kan betala tillbaka till Akademien, och om inte annat att vi blir mer självförsörjande med spelare. Hittills lär Akademien kostat många millar utan att faktiskt genererat det ena eller det andra, det är väl i stort sett bara Kimpioka som levererat pengar att prata om tidigare samt i övrigt är det bara Bergman (historisk, hehe) och Jander som kommit underifrån och sedan i någorlunda mån bidragit i vårt representationslag.

Precis så om Jarl. Karln höll sig rätt skadefri när det var tätt matchande, nu när han skulle växla upp sin säsong med massa vila mellan matcherna så blev han skadad igen. Nu har man väntat i tre år på att han ska lyfta, så man kan förvänta sig mer tycker jag. Som det är nu har han ganska lite att göra med våran succé i år.

Jalle är dock en grym pjäs att ha när det blir matchbilder där bollarna matas in i straffområdet. Han är ändå nickstarkast, men jag förstår vad du menar. Synd, asså.

Olyckligtvis har Ståhlmannen fått problem med menisken – igen. Synd när han steppade upp och bidrog med en ny dimension som högerback, nämligen att kunna dra sin gubbe och därtill vara en fysisk spelare i defensiven, typ nickstark.

Betyg 2021 med kort motivering. Nyförvärvens säsong.

4+

Zeidan - Klockren värvning i somras som jag tycker varit våran bästa spelare under hösten. Landslagsman!

Mathisen - Nog så klockren värvning, naturlig ledare och spelar med pondus som smittar av sig.

Koaukou - Anfallare som gör 10+ mål är kontraktsräddare, så även i år. Lite enkelspårig men ack så viktigt med en fungerande pjäs på topp.

Ortmark - Möjligen våran jämnaste spelare i år, gjort det bra i flera olika roller på mittfältet. Stack ut från första stund på försäsongen.

3+

Shabani - Ska verkligen vara nöjd med utvecklingen, har blivit ordinarie och är assistkung i laget. Behöver förbättra skottet.

Mitov Nilsson - Kunde nog plockat ut ett högre betyg om han spelat mer. Har varit det som efterfrågades.

Nwadike - Började väl sisådär men oj vad bra han var ett tag innan knät rök. Gillar dom offensiva initiativen lite extra. Nu hoppas vi han kommer tillbaka snart.

Ståhl - Klart bästa säsongen hos oss. Till och med börjat göra mål. Kanske därför också svår att förlänga?

Ahlin - Imponerande att gå från GUSK in i Allsvenskan. Jag vill poängtera att jag inte tycker han är lika bra som Mitov men utefter förutsättningarna måste han kvittera ut ett fint betyg. Lite för kort i vissa delar tyvärr, men sjuka reflexer.

2+

Widgren - Kom väl in lite ringrostig men tycker han varit jämnbra vilket uppskattas att veta vad man får. Absolut ingen Acke-ersättare däremot.

Hellborg - Funkade inte alls ganska länge för våran kortmaskin. Men på slutet i en offensivare roll lyfte det och han räddade ett godkänt betyg.

Colley - Ojämn nivå, jag har lite samma känsla som för Hjalmar ifjol att det finns hög kapacitet men att rutinen inte alltid funnits där. Skulle gärna se en andra säsong.

Björnström - Blev inte så många matcher i år och kom väl aldrig riktigt igång utan Steffo.

Björkström - Börjar känna mig likgiltig till Tim, funkar inte mot topplagen men är bra i resten p.g.a. passningsfot.

Sylisufaj - Vet hur man gör mål, oslipad annars. Jag hade löst honom om det går.

Roche - Tuff skadefylld säsong, hade hoppats på mer men tror det kan komma nästa säsong istället. Behöver bli snabbare om det ska bli verklighet.

Karlsson - Habil som truppspelare sett till ålder tycker jag. Vad det kan bli på längre sikt är svårare att säga.

Larson - Gjort lite ont att se Kalle nöta bänk hela säsongen, men andra har varit bättre.

Netabay - För ojämn, lite luddigare roll i år möjligen.

Saeid - Märkligt abrupt slut, annat spelsystem i år gynnade inte honom precis.

1+

Sugita - Bara att glömma och komma igen. Poänglöst för våran miljonman är superunderkänt! Skadebekymmer har inte hjälpt saken.