eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Sirius - Helsingborg [2020-08-13 kl 19.00]

Sida 1 av 2Nästa

Viktigt att inte gå minus i detta dubbelmöte. 2-3p är "väl" godkänt, då backar vi inte internt mot HIF, 4p är VG (väl godkänt) och full pott vore fantastiskt! Vågar man hoppas på det?

Förslagsvis vinna hemma i alla fall?

Flera avbräck hos skåningarna, som annars höjt sig och är svårslagna.

Uppriktigt trött på att tappa ledningar. Gör en fullbordad insats nu!

Äntligen gör man 3 mål och vinner matchen!

Ja, i dag täppte vi till på ett helt annat sätt. Man kan ju konstatera att vi är ett orutinerat lag på att stänga matcher, det är inte vad de här grabbarna är vana vid, men det var bra intentioner i andra akten av andra halvlek där vi faktiskt anammade fembackslinjen en del och mest fiskade inkast samt försökte riskminimera. Visst blev det ett och annat misstag, men i det stora hela var det coolt. Tack och lov hade vi ju Jalle som börjar hitta tillbaka till sin forna storform. Ingen jävel över bron där. Man märkte också att flera av våra spelare drabbades av trötthetssyndrom, varpå misstag hade riskerats att begåtts vid för rock'n'roll-aktigt spel i det läget. Nu var det lite härligt nasty sådär i andra halvlek. Kan gillar't.

Men det här var också en match där saker och ting gick vår väg. Ta frisparken vid 1-0 t.ex. Det hade lika väl kunnat bli dömd hörna där, men nu när det blev frispark kände jag direkt att "den här sätter han", och det gjorde ju fenomenale Steffo också med en välregisserad "skjut-på-duckande-egen-mur"-variant. Som om det inte vore nog gjorde han ju en assist också. Måtte Steffo gå till en större liga än allsvenskan. Sen gjorde ju Netabay en riktigt bra match också, hans 3-1-mål är en riktig pärla. Men sen var det inte så mycket mer glimrande spel från vår sida i den andra halvleken, men det är inte vår skyldighet. Hellre tre poäng än champagnefotboll all over. Första halvlek var ju därtill en utspelning av skåningarna/danskarna som hette duga och 2-0 i halvtid var egentligen i underkant.

Nu gäller det att ladda om och vinna på gräset i Helsingborg också. Då snackar vi arbetsro och framtidstro. Förutom underlaget blir returen svårare då den stekhete "Hurken" återkommer. För ärligt talat var dagens motståndare väldigt uddlösa, även om de vaskade fram några chanser och stångade in ett hörnmål i andra halvlek. Skönt att Lukas kan sova gott i kväll efter att ha fullbordat en insats utan några kostsamma missar, dessutom kan han ta med sig en härlig handboll/hockey-assist till 2-0.

Det enda man saknar nu är att ha upplevt den så efterlängtade segern på plats. Vågen, segerbira, m.m. Kan dock leva med att somna med vetskapen om att vi i dagsläget är ett stabilt (nåja!) allsvenskt lag!

Ukalele!

Na na na na, na na na na, Naaahoooom Girmai!

Na na na na, na na na na, Naaahoooom Netabay!

Det är ju skönt att heja på ett lag där det är matchen känns spännande och osäker fast vi leder med två mål och det är tio minuter kvar.

Jag tyckte det var lite väl mycket "snyggt passningsspel" nära eget målområde i slutet. Ett misstag där kan straffa sig väldigt hårt.

Skönt som fan med vinst igen i alla fall.

Man kan snacka poäng, men sanningen är ju att vi är brutalt mycket bättre på att spela än alla lag vi har under oss i tabellen, och ligger närmare dom över oss på egentligen alla vis. Kan spelarna få in ett mindset till hösten att sikta uppåt och inte bli nöjda att vi är på säker mark så blir det våran bästa säsong hittills.

En fråga till fotbollsnörden Joint. Hur ligger vi till poängmässigt jämfört med säsongen 17 nu efter att halva serien är spelad?

Citat från Nyllet den augusti 14, 2020, 17:12

En fråga till fotbollsnörden Joint. Hur ligger vi till poängmässigt jämfört med säsongen 17 nu efter att halva serien är spelad?

2017: 7 - 5 - 3 (24-15) 26p.

2020: 5 - 7 - 3 (27-25) 22p.

Vi låg tre placeringar högre upp -17.

Tack Joint! Egen slöhet men jag visste du enkelt skulle fixa svaret. Jag har haft känslan att vi gjort jäkligt bra ifrån oss denna säsong  men Kim & Toll leder tydligen på poäng över den gode Rydström, so far.

Till min belåtenhet, alltid kul med statistik och att sätta saker ur ett historiskt perspektiv. Låt mig få spinna vidare på spåret. Så här har den allsvenska poängskörden sett ut historiskt efter 15 spelade omgångar (formaterat forntidens resultat utifrån trepoängssystemet):

1969: 2 - 4 - 9 (8-20) 10p.

1973: 6 - 3 - 6 (15-23) 21p.

1974: 3 - 4 - 8 (21-31) 13p.

2017: 7 - 5 - 3 (24-15) 26p.

2018: 3 - 2 - 10 (15-34) 11p.

2019: 5 - 2 - 8 (18-23) 17p.

2020: 5 - 7 - 3 (27-25) 22p.

Sida 1 av 2Nästa