eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Sirius - AIK [2020-10-29 kl 19.00]

Känns väl rätt hopplöst det här.

Vi har 7/7 förluster mot AIK sedan 2017. Ha därtill i åtanke att AIK är seriens formstarkaste lag medan vi nu åkt på två raka förluster för första gången i år.

Ska bli intressant att se hur Rydström & Theo väljer att forma laget. Är väl dessa funderingar: Får Kalle förnyat förtroende? Jamie eller NGN? Ska det vara fyra backar eller snarare tre-/fembackslinje? Ersätter Shabani Steffo och får sin första start? Är Kennedy bränd på bål eller ska han få lite speltid som sist AIK stod för motståndet?

Fan vet. Hoppas på en skräll!

Nya tråkiga Sirius!

(närå det är fortfarande AIK som får stå för tråkstämpeln)

Första allsvenska poängen mot AIK sedan 1973, jag klagar inte, utan det känns som en bonuspoäng. Samtidigt lite deppigt om man nu skulle tillåta sig att snegla uppåt i tabellen. Tror att vinst hade varit direkt nödvändigt för att på allvar beblanda sig i det där getingboet om medaljplatserna.

Positivt var att vi hittade tillbaka till passningsspelet och energinivån, som inte alls fanns där mot Djurgården. Defensiven var den bästa på flera månader. Ja, det var 17 matcher sedan vi höll nollan. Inga ödesdigra bjudningar att beklaga sig över denna match.

Negativt var att vi trots närmare 700 passningar och stort bollövertag inte lyckades skapa ett enda avslut i boxen mer än Hjalles nick på hörna.

Hjalle håller jag för övrigt som Matchens blåställ. Tyckte Shabani gjorde det utmärkt stundtals också, vilka sköna dragningar han stod för, men saknar lite slutprodukt där. Även Elias var back-on-track och Netabay var kreativ, Hellboy var sig lik och hade en iskall lösning när han drog en gubbe i eget straffområde för att sedan lyfta den till kanten (så kan man också göra). Sugi har unika kvalitéer, men man saknar hans målform. Mo hade väl ingen större match heller. Annars kändes det som mersmak. Nu gäller det bara att träna instick och spel i straffområdet så krossar vi Kalmar på söndag!

Jag tror att det var väldigt rätt av Rydström att ta ett steg tillbaka och göra grunderna bra igen. Vårat bollinnehav blev också ett försvarsspel. AIK har haft en ganska bra offensiv på slutet, och varit effektiva. AIK var favorit i den här matchen, både sett till form och att vi saknade våran bästa spelare.

Jag tror nog dock med respekt för Saeids säsong att vi inte kan ha honom på topp längre när Vecchia försvinner. Det blir för rund spets framåt. Man får fila fram en annan position åt honom eventuellt.