eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Möte med IKS angående publikfrågan

Sida 1 av 2Nästa

Onsdag 28/7 ska jag och Viktor från styrelsen ha ett möte med IKS angående publikfrågan.

Vi ska prata om vad vi och klubben kan göra för att locka mer publik samt hur arrangemangen kan göras bättre.

Vi kommer även ge våran syn på tilldelning av biljetter till bortalagets supportrar, t.ex. när "storlagen" kommer.

Har du nåt du vill att vi framför eller bara generella synpunkter så är du välkommen att skriva det här.

Dra lärdom av den inte klockrena strategin som var och initiera publikstrategin med de inbitna supportrarna innan man desperat släpper biljetter som ju går åt på ett nafs. I synnerhet när det var begränsad kapacitet senast vore det på sin plats och säkerställa att vi får ihop en slagkraftig klack. Nu blev det rätt bra senast ändå, men det fanns risk för magplask.

Generellt efterlyser jag mer marknadsföring kring våra hemmamatcher. Det är väl allmänt känt att det finns goda möjligheter att gå på evenemang numera, men våra matcher på – hey, en ny efterlängtad arena! – måste upp i strålkastarljusen. Inte någonstans runt arenan finns reklam om matchen på lördag och jag har inte noterat det någon annanstans heller mer än på klubbens digitala kanaler. Bredda spektrumet. Jobba efter devisen ”Uppsala är Blåsvart”.

Tycker det är bra att prioritera säsongskortstagare, klubbens medlemmar men sedermera också få tillbaka supporterklubbens privilegium med rabatt. Vill tro att en stor supporterorganisation är en grundpelare för att vi som klubb ska kunna ta nästa steg. Om Västra förlorat en del medlemmar under pandemin finns här en möjlighet att få tillbaka kvantiteten vilket inte kan underskattas helt.

Kort sagt:

Mer dialog, mer marknadsföring!

Sen lite billigare biljettpriser kanske också?

Starta upp verksamheten i affischeringsgruppen på Facebook igen. Skrev i den för någon vecka sedan men har varit total radioskugga. Finns frivilliga som vill hjälpa till att marknadsföra evenemangen.

Håller med Joint och är lite mer kortfattad ang, mina punkter.

Jag har tidigare både mailat och pratat med Sirius om precis det här men inte ens fått något svar tidigare , nu var det några år sedan men intresset var lika med noll.

Biljettpriserna borde justeras ordentligt för att locka publik och sen är det alltid lättare att höja när man byggt ett intresse kring Sirius.

Återinföra Pensionärsrabatter på biljetter.

Visa supportar lite tacksamhet och uppmärksamhet och inte ta oss för givet med ännu bättre priser på säsongskort. Titta på tex, Norrköping, Örebro och hur dom jobbar med sina supportrar.

Fixa en familjeläktare tex, till höger om Arken Gärde för 2 vuxna&2 barn för ett attraktivt pris,  och inte till några fantasipriser, Med en familje läktare så bygger man ett fotbollsintresse hos den yngre generationen och för framtiden. Det ska vara ett max tak på detta oxå så det blir eftertraktade biljetter.

Bättre marknadsföring kring och innan match i tex UNT, använda Uppsalas info/reklamskyltar vid infarterna med info om att det spelas Allsvensk fotboll i Uppsala. Alla har inte Fb, Twitter, Insta mm. Vet många äldre där jag fått frågan om och när IKS spelar???

Marknadsföringen är riktigt kass kan jag tycka och här kan vi lära oss av andra lag i Allsvenskan. För det kan bara bli bättre eller rättare sagt mycket bättre.

Spurt tema för barn ute i stadsparken nån/några timmar innan match.

Ett maxtak under 2021 för borta supportrar som vi fick mot Djurgården max 150st det räcker och dom kan placeras på kortsidan vid stolarna och så stänger man med befintligt nät mot ståplats.  Vi ska inte vara så naiva och snälla mot våra borta klackar. För vi ska inte skänka bort hela borta stå utan dom får bli behandlade precis som vi blir behandlade när vi åker på borta matcher.

 

en liten parantes inget som ökar biljett försäljningen men ack så viktig.

En sak som jag kom på i efterhand hur har vi det med familjesektion för spelarfruar/sambo, barn?   Vi har inte det vad jag vet!!

Hörde om en spelare som fick köpa biljetter till sin familj för att titta på sitt lag i år. Det trodde jag ingick i ett spelarkontrakt. Det är nåt som nästan alla andra klubbar har till sina spelare och med det så bygger det gemenskap bland spelarfruar och det blir lättare för våra nyförvärv och dess familjemedlemmar att kunna trivas i Sirius och Uppsala, I Sirius så bryr vi oss om både spelaren och dennes familj det är så bygger man framgång.

 

Bra inputs.

Om man inte vill ha permanenta rabatter för vissa grupper i samhället kan man ju åtminstone försöka nischa en del matcher.

Typ: ”Studentmatchen!” där klubben kan bjuda in nationer och ge studentrabatter, någon studentkör kanske vill spexa till det och sjunga lite Sirius-sånger i halvtid eller något sådant halv-jippo som man kan gå med på om vi möter Varberg hemma inför halvtomma läktare en grå dag i oktober.

Varför inte försöka bjuda in pensionärer någon match också. Prata med PRO. Få med någon rabatt där så är saken biff. Det kan få upp ögonen för en del och för andra fattigpensionärer kanske det blir som ett efterlängtat tillfälle att kunna unna sig att gå på livefotboll. AIK hade ju t.o.m. en match där man ersatte barn-”maskotarna” som följer med spelarna i inmarschen med gamlingar som ju var mycket uppskattat och gav bra eko. Sidospår: I Kalmar visar samtliga äldreboenden KFF:s matcher.

”Sirius Legend Club” har jag för mig var namnet på vad Khaled (agent numera, tidigare marknadschef i Sirius) hade ambitioner att få snurr på och det var ingen dum idé. Detta byggde på att samla alla gamla Siriusspelare och få dem att gå på Sirius matcher. En kul idé jag kom på nu vore ju att samla alla kvarlevor från vår första allsvenska sejour. Det vore mäktigt att se dem i samband med inmarschen en match. ”Anrika matchen!” Prata lite minnen i samband med denna matchen. Det känns heller inte orimligt att man kanske åtminstone kan få lite rabatter som tidigare Siriushjälte. Jag vet åtminstone en före detta spelare som surnade till lite när en i klubben hade ”lagt undan två biljetter” till han och hans kompis, biljetter som kostade runt rödingen styck. Orimligt.

Nu till det viktigaste temat: Generationsväxlingen. Vet man med sig att det är halvtomma läktare kan man väl söka sig till skolor eller kanske framför allt ungdomslag, som kan se och lära samt även förhoppningsvis ta till sig Sirius som sitt favoritlag i allsvenskan. Generellt tror jag på den där linjen stenhårt. Att börja från barnsben med långsiktigt arbete. Klubben kan ställa lite ”krav” på spelarna att då och då dyka upp som en hjälptränare på lite i olika ungdomslag runt om i Uppland, förstå vilken upplevelse för kidsen. Mer sådant!

I en skånsk stad för några år sedan så hade bussarna lagets emblem på bussflaggorna när det var matchdag. Hade varit sjukt nice att få Siriusflaggor på ULs stadsbussar när det är matchdag. Kanske Sirius kan undersöka om det är möjligt att genomföra. Tror det hade lockat fler besökarna till evenemangen samt gjort Uppsala ännu mer blåsvart.

 

bara en tanke som slog mig denna fredagskväll.

Tror priset är elefanten i rummet, vi måste slagit svenskt rekord i prishöjning snart för det bara fortsätter öka.  Narrativet har gått lite från att vi måste ta dessa priser för att det är begränsade platser, sen en byggarbetsplats, till att priset måste matcha den nya fina arenan och allt däremellan. Tröskeln för att gå på våra matcher måste sänkas rejält, inte så fullt fotbollsintresserade jag känner men kanske vill gå på nån match ibland väntar därför till matcher som AIK eller DIF. Där kan man nog ta betalt utan att det går ut över tillströmningen.

Men sen kommer lag som Halmstad, Varberg, Mjällby med flera som ger matcherna mer av en Superettan-stämpel och då måste priset vara därefter för att locka folk. Så mycket som 20-25% billigare säkert, samt ev. andra rabatter och erbjudanden. Jag vet inte vad medelgästen spenderar på arenan men en 50-lapp kanske? Sen kanske inte allt det tillfaller klubben klubben men bara att det är fler på plats skapar hype och att fler pratar Sirius på sin arbetsplats efter helgen borde vara bra också. Matchteman kanske som riktar sig till ungdomar, pensionärer och studenter som sagt men även kvinnor(för det är ju rätt stor övervikt män på matcherna) är åtminstone värt att testa.

Sen var det lite sniket att inte rabattera(höja?) årets kort lite när man efterskänkt det förra, förutom alla hjärtebiljetter, måljakten et.c. Jo förturer i all ära men det är ju vad det är, en förtur till att spendera mer pengar på klubben.

Hade varit kul att få tillbaka supportrarnas hemmablad till hemmamatcherna också. Det jag köpte senast innehöll bara tabellen, trupperna samt reklam. Info jag lika gärna kunde hämtat ned på nätet. Vet inte hur mycket klubben var involverad i detta, kanske var mest supportrar som producerade dem. Isf är det inget som behöver lyftas på onsdag. Tyckte dock hemmabladen var klockrena och saknar dem nu.

Ser fram emot att höra hur det gick på mötet. Positivt att klubben öppnar upp sig för dialog.

Många bra synpunkter, tack för det.

Vi tar med oss allt till mötet i morgon och återkopplar vad som sägs.

Återkoppling kommer förhoppningsvis på tisdag. Väntar på anteckningar från representanter från klubben.

Sida 1 av 2Nästa