eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Mjällby - Sirius [2020-08-06 kl 19.00]

Man har knappt hunnit smälta tappet i måndags ...

Ny match, denna gång på gräs. Vi gjorde ändå vår bästa match på det underlaget sist mot Kalmar i åtminstone en timme. Vi har överlag spelat rätt fantastiskt i stora delar av matcherna, men det gäller att vara på tårna bakåt också och bibehålla fokuset.

Bortsett krysset senast är Mjällby väldigt formsvaga, faktiskt seriens i särklass sämsta lag sett till senaste fem omgångarna.

Tack och lov att läget verkar bra med Steffo men ska ju uttryckligen vilas i dag. Förstås ett tungt avbräck, men Shabbe såg bra ut senast.

Sen tänker jag mig att Bråholm och Österholm borde gå in på bänken när de ändå hängt med på bortaturnén. En junis får stå åt sidan.

I övrigt borde det väl inte bli så mycket förändringar. Kör, bah!

Är väl frågan om det ska vara fyrbackslinjen eller mittbackstrio? Bara man är konsekvent, tänker jag mig. Vill inte se att vi rör om i grytan sådär efter timmen drygt.

Helt okej att skicka in defensiva pjäser i slutet, men då ska det vara för att döda matchen och då gör vi bäst i att ligga med fembackslinje snarare än tre-. Vi behöver bli bättre på att stänga butikerna. Anfall är inte alltid bästa försvar och det är okej att maska lite, osv.

Sen så kan man ju inte blunda för målvaktsfrågan. Är det dags för Viscosi? Rimligtvis. Tror dock att Rydström ger fortsatt förtroende till sin uttalade förstemålvakt. Viscosi är mer av en oldschool-målvakt vilket jag personligen kan uppskatta, men det blir lite annorlunda.

Suck! Bortse Netabays fel pass på vår planhalva och vi har gjort en bra match i defensiven. Sjukt imponerad av Jarl som vann alla dueller och gjorde en jätte insats.

Vi är snäppet sämre på gräs, efter minut 65 satt jag bara och väntade på kvitteringen så kan tyvärr inte säga att det var oförtjänt, även om det hade varit retroaktivt rättvist att vinna idag. Det är såklart alltid bra att ta ledningen, men det har låst sig mentalt nu att stänga matcherna och det är heller inget spel vi behärskar särskilt bra. Moses är en riktig kontraktsräddare, så är det bara, grattis Mjällby.

Vi hade några omställningslägen där man kunde punkterat. Ingen faller direkt ur ramen, men ingen står heller ut och tar på sig matchvinnar-rollen när det krävdes. Jarl var bäst idag och det säger väl en del om offensiven. Nu ser vi fram emot en utvilad Vecchia mot Varberg, som presterat långt över sin nivå hittills, men är direkt svaga borta.

Släkten var värst – Moses var riktigt bra. Samtidigt var han ju syndabock också vid straffen. Likaså i samband med deras bortdömda mål där han först screenar Jalle lite väl bryskt och sedan armbågar Jono. Han var bra, btw, Jonathan "Jono" Viscosi! Som sagt: Helt annan målvaktsstil än Lukas, och han föredrog som väntat att mest stå längs med sin linje, vilket kanske också höll på att kunna ställa till det. Däremot agerade han klanderfritt när han väl gick ut, men när vi blev tillbakatryckta och fick många hörnor emot oss lade han över ansvaret på utespelarna. Samtidigt var det inte fel och Jalle var, som sagt, riktigt bra och gick att känna igen från hans fornstora dagar. Därtill hade de bra samspel – Jono och Jalle – som bland annat avvärjde Moses vid en ytterligare farlighet på hörna. Kändes kontrollerat.

Baklängesmålet får man lyfta på hatten för Moses som skottfintar Elias och sedan får till ett kanonskott med vänstern (!), något man sällan såg hos oss då han ju mest gjorde sig känd för bredsidan. Däremot är det synd att Netabay ska bjuda på en indianare i det skedet. Vi är verkligen inte bra på att stänga matcherna. Inte blev det väl bättre av att skicka in ett par junisar heller. När vi har ledningen och det är så kort om tid hade jag inte haft något emot att ta in brytsäkre Kalle som någon slags städgubbe.

Oavgjort kändes dock rättvist. Inte mycket att säga om det.

Jag måste ändå säga att Ståhlmannen var en positiv överraskning. Bra blick som iscensatte flera farliga anfall och nästan Kalle Larson defensivt.

Edit: Mo förtjänar också ett plus i kanten. Presspelet var guld värt, men förutom det hade han kunnat fått assist till Acke i första halvlek, som tyvärr fick en taskig mottagning där. Vår aktivaste spelare också när det kom till avslut. Det är synd att hans avslutsförmåga i boxen inte är så bra, men han löpte väldigt rätt i går. Typ som i den 67:e minuten när han tyvärr inte får träff, men dock blev vi blåst på hörna där.