eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Malmö - Sirius [2020-11-08 kl 17.30]

Gah, det här med det bekräftade coronafallet i spelartruppen. Återstår att se resultatet från masstesterna i och runt laget. MFF har också drabbats av coronafall på huvudtränaren och en till icke namngiven ur staben. Vad händer om inget provsvar levereras under dagen? Planerad träning och resa i morgon, men det förutsätter rimligen att man har virusläget under kontroll.

Mardrömsscenariot vore ju om det är Viscosi som testats positivt. Då får vi kasta in Sveijer i hetluften i en match där MFF dukat till guldfest. Annars blir det här upp till bevis för Jono. Tror att man hade låtit honom stå denna match även om inte Lukas blivit avstängd, för måttet kändes rågat efter nya misstag den gångna matchen. Skönt dock att Hjalle är tillbaka och förhoppningsvis kan höja mittlåsets kvalité jämfört med senast, som också var mediokert.

Fyra raka matcher utan seger nu. Well, i Malmö får man se en poäng som en moralisk seger.

Vi får erkänna att vi hade blivit totalt överkörda oavsett coronafall eller inte. Nu har vi lite otur att just Ekdal och Hellborg som är några av få i våran trupp som är långa saknas mot stora tunga MFF. Förutom evigt skadade Jarl, men det är som vanligt.

Här får Ola och Henke ta en del kritik, mittbackssituationen i år har verkligen inte varit bra - igen. En utfryst Kebba, Jarl som man alltid måste ha uppbackning för, Ekdal en rookie med toppar och dalar och Tim som aldrig är mer än 3+. Att vi hamnar i ett läge där Kalle måste spela mittback hamnar på sportcheferiet. Det är egentligen bara Ekdal som är värd att satsa på nästa säsong, som är på väg upp i karriären. Tim blir kvar med sitt längre kontrakt, men börjar nog fasas ut ur elvan och blir en truppspelare.

Även fast helheten i säsongen fortfarande är bra har vi stora hål i lagbygget att fylla. Gäller att Ola hittar balansen mellan rutinerat och ungt i vinter! Just nu är det lite för extremt viktat mot små och unga spelare.

Hemsk match som förlorades redan innan den knappt hade börjat. Resten är historia.

Jag noterar att jag råkade jinxa Hjalles medverkan i mitt inlägg här ovan, det var ju han som åkte på coronan, enligt Dplay. Nu blev det en backlinje som samtliga var för korta i rocken, vilket MFF utnyttjade. Vi blev även tillintetgjorda av deras chockstart med högsta möjliga press. Sen kunde de lägga sig lägre och bara chilla igenom denna guldmatch.

Säsongen som sådan går inte att klaga på, men trenden oroar. Hade hellre inlett säsongen knackigt och avslutat fint. Sen tappar vi eventuellt en hel centrallinje (Hjalle, Elias och Steffo) varpå vi får börja lite grann på ny kula till nästa säsong, räds jag. Samtidigt har vi en god grund att luta sig tillbaka på, men det gäller att pusselbitarna faller på plats. Tänk om vi ”tvingas” behålla Kebba och Igbo nästa år, hur gör vi då? Känns som en jävla rävsax.