eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Häcken - Sirius [2020-09-14 kl 19.00]

Skulle ju ha varit match i går mot de svartgula, men nu blir det gulsvart på måndag i stället. Häcken alltså, nog det närmaste hotet till MFF om den allsvenska titeln. En extremt svårt bortamatch. Vi har väl aldrig slagit Häcken ens en gång? Några kryss har vi dock fått till genom åren. Eftersom att BKH likt AIK fick igenom den senaste flyttade omgången så kommer ju deras landslagsspelare utvilade till denna match också.

Hoppas på ett revanschsuget Blåsvart efter den mindre bra insatsen sist mot Varberg. Häcken har just nu en imponerande segersvit på fyra raka och fem vinster på senaste sex matcherna, där den enda plumpen kom hemma (!) mot självaste Kalmar. Deras enda hemmaförlust för den delen. De är ju erkänt starka på Bravida Arena och har 19-5 i målskillnad där.

Jag var nere och spanade på träning och noterade en tillsynes rejäl stukning på Shabbe och därefter en lättare stukning på André (nej, de tränade inte på Lötens plast), så dessa känns ju tveksamma. Verkar friskt och piggt i övrigt! Kanske kan öppna upp för en joker i den kommande matchtruppen. Gefvert? Myggan? Igbo? Who knows!

Vi har haft väldigt svårt att hålla tätt mot Häcken. Häcken är luriga och beskrivs ofta som ett spelande lag men det är rätt tydligt att det är anfall via försvar som gäller.  När vi mött dom har det ofta känts som att dom medvetet gett oss ytor och vaggat in oss i en falsk trygghet, och sen har vi blivit obarmhärtigt straffade på omställningar. Alm är duktig på att hitta svagheter hos motståndaren och vi har vissa svagheter som alla lag inte är lika duktiga på att utnyttja. Vi har inte råd att tappa bollar på mitten, det har man sällan visserligen och sen är första målet extra viktigt på Bravida.

Ska vi haka på topp-5 får vi åtminstone inte förlora dessa, helst vinna men kryss är gångbart. Vi har rätt överkomliga hemmamatcher kvar i höst.

Ah, det är faktiskt bara Karim som lyckats hålla nollan mot Häcken för vår räkning.

Vi var ju inte det sämre laget senast vi möttes, men då gjorde ju Irandust det där sjuka långskottet när Lukas var allt för våghalsig. Sådana bjudningar har vi inte råd med. Samtidigt har vi ju aldrig hållit nollan där, så krävs skärpa i avsluten också för det känns ju inte som en 0-0-match.

I fjol släppte vi in vedervärdiga åtta mål mot BKH. När vi möttes senast kom de från en svag säsongsöppning medan de nu visar gryende form. Gäller att ha respekt för motståndet samtidigt som vi ju inte får vara rädda att spela vårt spel. Men spetsen finns på kanterna och bolltapp där (på offensiv planhalva) känns mer okej än att kladda bort bollarna centralt.

Vill inte se slarv i uppspelen, då blir vi nog straffade. Det vore bättre om vårt mittfält kunde möta bollarna från bakre leden vid hög press från hemmalaget i stället för att, som senast, riskera passningar uppåt i banan igenom hela frontlinjen där det krävs precision i uppspelen, något våra defensiva pjäser är sådär på. Nu har vi inte heller Hellboy (avstängd) som en sittande uppspelspunkt på det centrala fältet, och Netabay är en säkerhetsrisk där. Det oroar. Gäller att utnyttja kanterna. Jag ser gärna Lukas langa lite fina utkast dit också.

Bottenlagen kan för övrigt vara träliga att möta nu i höst. Spontant känns faktiskt hemmamatchen mot FFF som svårare än näst nästa (?) hemmafajt mot ÖFK. Sen är oddsen i den sista hemmamatchen mot IFE helt beroende på vad som står på spel. Ellos kan nog dala nu när de sålt Jesper Karlsson. Den matchen kan ju annars bli häftig med mycket på spel för båda. Med publik? Fjolårstendenserna från senast måste bort bara. Många maxprestationer krävs för att vi ska haka på i den absoluta toppstriden. Vågar man hoppas?

Inte känns det lättare utan Jalle nu heller. Effektivitet och hjälp varandra, så kan det bli poäng, men det känns klar fördel BKH…

Man borde nog vara jättebesviken efter tappad ledning i 95e, men det är mer stolthet över vårat spel och insats. Vi kanske inte slutar trea, vi kanske inte håller oss på övre halvan till slut, men vi sitter säkert i tabellen och spelar en riktigt bra fotboll trots snäv budget som kommer få folk att vilja gå på matcherna när det är dags. Dessutom börjar dom egna produkterna komma upp i allt fler minuter och kommer växa ytterligare.

Klart surt detta, men å andra sidan om jag på förhand skulle ha vetat att resultatet borta mot Häcken skulle bli 1-1 så skulle jag varit nöjd.

Otroligt imponerad av spelet även om det finns ett gäng individuella missar som kunde varit kostsamma.

Positivt överraskad ändå hur vi genomför matchen. Vi är ju det bättre laget. Säkert en kombination av att Häcken faktiskt inte var särskilt bra iofs. Men vi gör dem dåliga, vill jag tro. Inte första motståndarlaget som gör en svag insats mot just oss, vilket inte kan vara en tillfällighet. Sen släppte ju Häcken även iväg Zuta till Lecce inför den här matchen, så nog kan BKH räknas bort från guldstriden. De såg rätt lama ut nu. Vårt spel gick däremot att känna igen.

Minus är sättet vi avslutar matchen på. Inte alls så cyniskt eller bra så som jag hade hoppats efter att vi fått till efter ett par matcher där vi lyckats stänga matcherna betydligt bättre än tidigare under säsongen.

Med alla tapp i åtanke känns fan en del oavgjorda matcher som förluster, men vi har ändå bara fyra förluster efter snart 2/3-delar av serien spelad. Men det är nog ändå dessa tapp som gör att vi inte kommer hålla för den absoluta toppen nu i tider där det diskuteras Sirius till Europa hejvilt. Och ytterligare ett misstag från spelare i bakre leden gjorde sig påmint, det håller fan inte.

Så som vi avslutade matchen var tyvärr inte en engångsföreteelse, detta var femte (!) matchen som vi tappade segern till kryss i mål som sker med mindre än tio minuter kvar av ordinarie matchtid. Därtill: MFF hemma hade vi 2-2 i 85 minuter, men avgick med 2-5 och även mot AIK hade vi ju oavgjort, 0-0, i 74 min. Det är surt som fan hur vi viker ner oss i slutet, annars spelar vi riktigt jävla bra och den här matchen var inget undantag. Bäst i min bok var våra yttrar, Hjalle och Elias.

Jag vill ändå väga upp det med att vi tagit två sena segrar på slutet, i matcher som vi hamnade i underlägen i! Vi har vänt och vunnit hela fyra matcher i år, och tagit poäng i ytterligare en från underläge.

Men litet minuskonto totalt har vi helt klart.

Förvisso. Det svänger om Sirius!

Men visst hade vi legat i det allsvenska förarsätet om matcherna bara pågick i 80 min?