Synliga sökvägar i forum – Du är här:ForumVästra Sidan: Sirius BandyÅrsmöte 11/6 2020
eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Årsmöte 11/6 2020

Uppsala 2020-05-21

Motion:
Studenternas IP – Sirius orubbliga hemmaborg!

Bakgrund:

IKS har av långvarig tradition i regel spelat sina hemmamatcher på Studenternas anrika idrottsplats i såväl fotboll som bandy. IK Sirius Bandyklubbs representationslag bör även fortsatt stå fast vid att spela sina hemmamatcher i seriesammanhang på Studenternas. Det är ett historiskt faktum att värna och vara stolt över. En stor del av klubbens historia.

På senare år har det förekommit diskussioner om att flytta tävlingsmatcher till träningsanläggningen Relitahallen – och så sent som i mars i år fick vi också erfara en historisk flytt dit när det var dags för Sirius att spela sin absolut sista match för säsongen.

Det huvudsakliga argumentet att frånse Studenternas till förmån för Relitahallen var och är för att kunna säkerställa en bra kvalitet på isen och undvika vädrets påverkan på spelet. Vid senaste matchen kunde beslutet motiveras med att det var en direkt avgörande match och även en aspekt i att det var reducerad publikkapacitet på grund av virusutbrottet.

Det går annars att vända på argumentet och se att det finns en stor charm i att det finns en väderfaktor som gör sporten något mer oförutsägbar, vilket genererar ökad spänning som trots allt är ett av idrottens häftigaste moment. Som ett exempel — från den gångna säsongen – blev det en storförlust för Blåsvart i Edsbyn medan mötet i Uppsala var präglat av nederbörd och denna match slutade då oavgjort på finalarenan som sedermera Edsbyn vann SM-guldet på. Även om isen ute kan vara av sämre skick än inomhus gäller det att gilla läget utomhus – vilket supporterskaran i Västra Sidan så ofta gör. Själva stämningen, som är en väldigt viktig faktor av en match på plats, var för övrigt långt ifrån den så härliga atmosfär som brukar finnas på "Studan" i den ack så viktiga matchen som utspelades i Relitahallen.

Jag, och många supportrar med mig, ser "Studan" som en fundamental del av Sirius identitet i såväl fotboll som bandy. "På Studan hör vi hemma", för att citera en av alla supportersånger som besjunger vår kära hemmaborg. På supporterklubben Västra Sidans senaste årsmöte i mars 2020 beslutades – på förekommen anledning – att supporterklubben i högsta grad ska verka för att Sirius har Studenternas som hemmaplan när det kommer till seriespel för klubbens representationslag. Denna motion är därmed demokratiskt förenlig med värdegrunden i Sirius trogna supporterklubb, Västra Sidan.

Med bakgrund av detta föreslår motionären ett tillägg i stadgarna på § 25 "Styrelsens åligganden" där stycket enligt nedan föreslås läggas till handlingarna som en punkt under "Det åligger styrelsen särskilt att":

"IK Sirius Bandyklubbs herrlag spelar sina hemmamatcher i seriespelssammanhang på Studenternas IP – förutsatt att arenan är godkänd för spel.
Förslag om en permanent ändring av representationslagets hemmaplan skall vara föremål för medlemsbeslut på årsmöte eller extra årsmöte.
IK Sirius Bandyklubb får vid enstaka nödfall undanta denna punkt i paragrafen. Styrelsen, som äger beslutet, skall alltid i händelse av en arenaflytt motivera beslutet på klubbens hemsida."

Mycket vackert sammanfattat. Spelande i en halljävel skulle vara sista spiken i min bandykista.... Jag hoppas ju få vara med några till, vill fira 50 års jubileum som supporter. (Började säsongen 72-73)

Jag hoppas det kommer lite västringar på årsmötet. Aldrig sett mer än en handfull västringar närvara på klubbens årsmöten. Själv har jag ingen rösträtt då jag löste medlemskap rätt nyligen och det krävs att man löst det sex veckor innan årsmötet. Jag har för övrigt sett exakt noll reklam om medlemskap på Sirius Bandys kanaler.

Påminner om årsmötet i kväll. Var då? Just det ... På Studan!

Nyfiken på vad som sades på årsmötet. Någon som kan du summera, kort? Några indikationer på det där eventuella nyförvärvet😬? Ekonomin?

Haha, läste precis UNT och vi ska tydligen ta guld 2027. Men det visste vi ju redan😇

Det var ett 20-tal medlemmar på plats. Bah. Men samtidigt verkar medlemsvärnandet i IKS Bandy vara sådär. Jag har inte ens fått ett medlemskort, men det kanske inte är något man får. Förmåner? Drivet måste definitivt upp om klubben ska ta steg. Antalet medlemmar sjunker drastiskt och varför är man inte förvånad. De punkterade dock att man ska ta tag i denna biten nu en gång för alla. I övrigt är det bra jobbat med ekonomin, och klubben har en del bra grejer på G. Hemmamatcherna kommer bli helt scenförändrade framöver med stora events, etc. Bra!